سریال و انمیشن

مقایسه ویندوز ۷ {با} ۱۰ در عملکرد {و} کارایی

مقایسه ویندوز ۷ با ۱۰ در عملکرد و کارایی

آنچه در مقایسه ویندوز ۷ و ۱۰ به چشم می‌آید، محبوبیت ویندوز ۷ و عملکرد عالی ویندوز ۱۰ است. اگر می‌خواهید بدانید تفاوت آن‌ها در چیست و کدام سیستم عامل بهتر عمل می‌کند، در ادامه همراه ما باشید.

مدت‌ها است که سیستم عامل ویندوز ۷ در بسیاری از مشاغل به ویندوز ۸ و ۱۰ ترجیح داده می‌شود. با اينكه پشتیبانی شرکت مایکروسافت از ویندوز ۷ متوقف شده و ویندوز ۱۱ نیز چند سالی است از راه رسیده است، بسیاری از مشاغل به این شعار باور دارند که تا وقتی چیزی خراب نشده، نیاز به تعمیر ندارد. بنابراین ویندوز ۷ را به ویندوز ۱۱ و حتی ۱۰ ارتقا نمی‌دهند. در ادامه دلایل این که چرا کاربران باید ویندوز ۷ خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا دهند را می‌خوانید.  در این مقاله از پلازا با مقایسه عملکرد ویندوز ۷ و ۱۰ همراه ما باشید.

فهرست مطالب

تفاوت های ویندوز ۷ و ۱۰

در پاسخ به این سوال که ویندوز ۱۰ بهتر است یا ویندوز ۷، ابتدا معرفی کوتاهی از این دو سیستم عامل داریم.

سیستم عامل ویندوز ۷ در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹ (۳۰ مهر ۱۳۸۸) منتشر شد و هنوز هم توسط میلیون‌ها نفر، به‌خصوص در سازمان‌ها و ادارات دولتی استفاده می‌شود. اما یکی از بدی های ویندوز ۷ این است که از ژانویه ۲۰۲۰ هیچ آپدیت، رفع باگ و پشتیبانی فنی از آن صورت نمی‌گیرد. این به این معنی است که مشاغلی که همچنان با ویندوز ۷ ادامه می‌دهند، سیستم خود را در معرض بسیاری از اشکالات احتمالی و مشکلات امنیتی قرار می‌دهند.

فرق ویندوز ۷ با ۱۰

در مقایسه، ویندوز ۱۰ قرار است تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۲ مهر ۱۴۰۴) پشتیبانی شود و از لحاظ امنیت و عملکرد، شرایط بسیار بهتری دارد و با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای بیشتری هم سازگار است.

حقیقت این است که با توجه به توقف پشتیبانی از ویندوز ۷ و همچنین ویندوز ۱۰ در آینده نزدیک، هیچکدام از آن‌ها سیستم‌عامل ایده‌آلی برای نصب در کامپیوتر و لپ‌تاپ نیستند. بهترین جایگزین برای هردوی آن‌ها، دانلود و نصب ویندوز ۱۱ در کامپیوتر است. اما اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید این نسخه را نصب کنید، آیا بهتر است به سراغ ویندوز ۷ بروید یا ۱۰؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

ویندوز ۱۰ ویژگی‌های بیشتری دارد

در ویندوز ۱۰ مایکروسافت ویژگی‌های جدید و کاربردی بسیار زیادی را اضافه کرده است. البته از دید برخی کاربران، بیشتر این ویژگی‌ها اضافی هستند و کاربرد خاصی ندارند. البته در ویندوز ۷ نیز شما برای داشتن اکثر این ویژگی‌ها باید برنامه‌های اضافی روی سیستم خود نصب کنید. از جمله مهمترین ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۰ می‌توان به این موارد اشاره داشت:

  • قابلیت Snap Assist: به کمک این ویژگی می‌توانید تا حداکثر ۴ پنجره متفاوت را در یک صفحه جای بدهید و همزمان از آن‌ها استفاده کنید.
  • DirectX نسخه ۱۲: نسخه ۱۲ دایرکت ایکس تنها در ویندوز ۱۰ و ۱۱ قابل دسترسی است. این نسخه به گفته مایکروسافت قادر است به‌شکل بهینه‌تری از پردازنده استفاده کرده، فریم‌ریت بازی‌ها را بهبود دهد، جزئیات تصاویر را ارتقا دهد و همچنین افکت‌های سایه را نیز به‌شکل واقع‌گرایانه‌تری به‌تصویر بکشد.
  • فروشگاه مایکروسافت: یک برنامه جدید است که شما از طریق آن می‌توانید نرم‌افزارها و بازی‌ها را مستقیما روی سیستم خود دانلود و نصب کنید.
  • قابلیت Factory Reset: با کمک این ویژگی می‌توانید ویندوز را به حالت کارخانه بازگردانید. بدون این که نیاز به یک دیست قابل بوت داشته باشید.
  • حالت گیم: حالت گیم، رم شما را آزاد کرده و نحوه پردازش نرم‌افزارها را نیز با تغییراتی همراه خواهد کرد. در نتیجه بازی‌ها اولویت بیشتری پیدا کرده و بیشتر توان سیستم، به اجرای روان آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند.
  • تم تاریک: در ویندوز ۱۰ یکی از قابلیت‌های محبوب، تم تاریک است که رنگ پنجره‌ها و منوهای ویندوز را به رنگ مشکی در می‌آورد.
  • قابلیت Snip & Sketch: با این ویژگی می‌توانید به‌راحتی یک اسکرین شات از صفحه ویندوز گرفته و آن را ادیت و به‌اشتراک بگذارید.
همچنین بخوانید :

تفاوت ویندوز ۷ و ۱۰ از نظر عملکرد

در مورد تفاوت سرعت ویندوز ۷ و ۱۰ باید بگوییم که اگرچه ویندوز ۷ در بعضی از برنامه‌ها عملکرد بهتری نسبت به ویندوز ۱۰ دارد، ولی با وجود آپدیت‌های ویندوز ۱۰ و سازگاری بیشتر آن با قطعات سخت‌افزاری جدیدتر، این نسخه سرعت بالاتری دارد.

نسخه ویندوز سرعت بوت (ثانیه) سرعت خروج از حالت Sleep (ثانیه) سرعت خروج از حالت هایبرنیت (ثانیه)
ویندوز ۱۰ ۶ ۱۰ ۲۱
ویندوز ۸.۱ ۴ ۱۲ ۲۳
ویندوز ۷ ۵ ۱۷ ۲۷

به طور کل در مقایسه سرعت ویندوز ۷ و ۱۰، ویندوز ۱۰ با همان سرعت نسخه‌های قبلی بوت می‌شود، اما در عوض زودتر از حالت Sleep و همچنین حالت هایبرنیت خارج می‌شود. این سرعت عملکرد، می‌تواند به معنی افزایش بهره‌وری برای کارمندان باشد.

همچنین ویندوز ۱۰ قادر است به‌شکل بهتری از توان پردازنده و کارت گرافیک سیستم استفاده کند. برای مثال به بنچمارک‌های جدول زیر توجه کنید. در این بنچمارک‌ها از پردازنده Ryzen 7 1700 در کنار گرافیک GTX 1050 Ti به‌همراه ۳۲ گیگابایت رم در دو سیستم با ویندوز ۷ و ۱۰ استفاده شده است.

نسخه ویندوز بنچمارک CPU-Z (تک/چند هسته‌ای) تست حافظه PaaMark بنچمارک 7-Zip
ویندوز ۱۰ ۴۵۸۲/۴۲۲ ۱۹۵۸ ۴۰۲۲۷
ویندوز ۷ ۴۶۱۰/۴۳۰ ۱۹۴۰ ۴۰۶۲۱

همانطور که مشاهده می‌کنید، عملکرد تک و چند هسته‌ای هردو در بنچمارک‌های CPU-Z، بنچمارک مموری Passmark، بنچمارک 7-Zip و اکثر بنچمارک‌ها از جمله CineBenchR15 با یکدیگر برابر است. اما در بازی‌ها، این ویندوز ۱۰ است که می‌تواند عملکرد بهتری از خود به‌نمایش بگذارد. در این مورد در بخش مربوط به مقایسه عملکرد در بازی‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

فرق ویندوز ۷ با ۱۰؛ برنامه های پشتیبانی شده

مجموعه برنامه‌های ضروری مثل آفیس ۲۰۱۹ به بعد، با ویندوز ۷ سازگار نیستند. در همین حال ویندوز ۱۰ به انتشار برنامه‌ها و آپدیت‌های جدید ادامه خواهد داد. اگر کسب و کار شما نیاز به نسخه‌های جدید مجموعه آفیس دارد، ویندوز ۱۰ انتخاب مناسب‌تری است.

همچنین بخوانید :

از طرف دیگر برعکس این موضوع نیز صادق است. دلیل اصلی این که خیلی از کسب و کارها به ویندوز ۱۰ مهاجرت نکردند این است که برخی از نرم‌افزارها با ویندوز ۷ سازگاری بیشتری دارند. البته بیشتر این برنامه‌ها، برنامه‌های تخصصی هستند و برنامه‌هایی مثل فتوشاپ، استیم یا مجموعه آفیس، با نسخه‌های جدیدتر ویندوز عملکرد بهتری دارند.

ویندوز ۱۰ نسبت به ویندوز ۷ امنیت بیشتری دارد

در مقایسه ویندوز ۷ و ۱۰ از نظر امنیت، ویندوز ۱۰ از احراز هویت دو مرحله‌ای پشتیبانی می‌کند که اجازه می‌دهد با امنیت بالا به راحتی به حساب خود دسترسی داشته باشید. ویژگی جلوگیری از گم شدن داده‌ها، از یکی از نسخه‌های ویندوز ۷ آغاز شد و به گونه‌ای گنجانده شده است که از چشم کاربران دور می‌ماند. همچنین ویژگی شناسایی سخت افزار به شما کمک می‌کند که اطلاعاتتان به دست غریبه‌ها نیفتد.

مقایسه ویندوز 7 و 10

افزون بر این، همانطور که پیشتر هم گفتیم، ویندوز ۷ دیگر پشتیبانی نمی‌شود و به همین خاطر در برابر بدافزارها و ویروس‌ها، آسیب‌پذیرتر است. به گفته شرکت امنیت سایبری Webroot، در سال ۲۰۱۸ تقریبا ۶۳ درصد کل بدافزارهایی که این شرکت پیدا کرده در سیستم‌هایی بوده است که از ویندوز ۷ استفاده می‌کردند. نکته قابل توجه این است که این آمار برای ۷ سال پیش است و از آن زمان تاکنون، بالاتر هم رفته است.

همچنین بخوانید :

تفاوت ویندوز ۷ و ۱۰ نظر ظاهر: منوی استارت و برنامه ها

ویندوز ۷ از همان زبان طراحی نسخه‌های قبلی برخوردار است و رابط کاربری آن در حقیقت نسخه تکامل یافته رابط کاربری ویندوز XP و حتی ویندوز ۹۸ است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت این نسخه، وفاداری آن به رابط کاربری کلاسیک ویندوز است.

اما از ویندوز ۸ به بعد، شاهد اعمال تغییرات زیادی در رابط کاربری ویندوز بودیم. در ویندوز ۱۰ نیز با یک رابط کاربری کاملا متفاوت روبه‌رو هستیم که ایرادات ویندوز ۸ را برطرف کرده و بیشتر به سبک مناسب دسکتاپ نزدیک شده است. این رابط کاربری همچنین ظاهر مدرن‌تری دارد و کار کردن با آن راحت‌تر است. این تازه گذشته از ویژگی‌هایی مثل امکان دسترسی راحت‌تر به برنامه‌ها، اضافه شدن قسمت Live Tiles و برنامه‌هایی مثل اخبار، آب و هوا و غیره است.

تفاوت ویندوز 7 و 10

همانند اپ استور آیفون، شما می‌توانید اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، نتفلیکس و بسیاری برنامه‌های دیگر را از طریق مایکروسافت استور روی کامپیوتر خود داشته باشید. این امکان، دسترسی به سرویس‌های محبوب را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند. همچنین رابط کاربری برای دستگاه‌های صفحه لمسی جدید کمی بهتر شده است و اینها مواردی هستند که ویندوز ۷ هرگز نمی‌تواند انجام دهد.

همچنین بخوانید :

ویژگی های اعلان ها

مقایسه ویندوز 7 با 10 / مقایسه ی ویندوز 7 و 10

فرق ویندوز ۷ با ۱۰ از نظر اعلان ها، ویندوز ۱۰ دارای یک مرکز اطلاع رسانی اختصاصی است که به عنوان اکشن سنتر (Action Center) شناخته می‌شود. اگر از ویندوز ۷ استفاده کنید متوجه می‌شوید که اعلان‌ها بر روی تسک بار (Taskbar) ظاهر می‌شوند و این تفاوت بین ویندوز ۷ و ۱۰ در اعلان‌ها محسوب می‌شود. اما در ویندوز ۱۰ این ویژگی پیشرفته‌تر شده و اعلان‌ها را در یک محیط تمیز و جدا قرار می‌دهد. اکشن سنتر در ویندوز ۱۰ اعلان‌هایی مانند ایمیل‌ها و اطلاعات مهم سیستم را نمایش می‌دهد. همچنین گزینه‌هایی برای تنظیم روشنایی صفحه، به اشتراک گذاری فایل‌ها، تنظیمات شبکه و بسیاری موارد دیگر را دارا است که این از خوبی های ویندوز ۱۰ است.

ویندوز 7 یا ۱۰ برای بازی

ویندوز ۱۰ بهتر است یا ویندوز ۷

در مقایسه ویندوز ۷ و ۱۰ برای بازی، ویندوز ۷ یک سیستم عالی برای بازی کردن بود، اما الان بیشتر بازی‌ها فقط از ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کنند. پس اگر می‌خواهید که عناوین جدید از جمله بازی‌هایی مثل Assassin’s Creed Valhalla یا Microsoft Flight Simulator را بازی کنید، به ویندوز ۱۰ یا ایکس باکس نیاز دارید. این که بسیاری از بازی‌ها به صورت کراس پلتفرم کار می‌کنند به این معنی است که می‌توانید با همبازی‌های خود بازی کنید، چه آن‌هایی که با ویندوز بازی می‌کنند و چه با ایکس باکس.

همچنین بخوانید :

اما در نحوه اجرای بازی‌ها و تعداد فریم‌ها، ویندوز ۱۰ با توجه به پشتیبانی از DirectX 12، در اجرای عناوین جدید، تا حدود کمی عملکرد بهتری دارد. در جدول زیر می‌توانید فریم‌ریت بازی‌های مختلف در رزولوشن 1080p را با استفاده از همان سیستم Ryzen 7 1700 در کنار گرافیک GTX 1050 Ti، مشاهده کنید:

نسخه ویندوز Tomb Raider (حداقل/میانگین) Metro Last Light (حداقل/میانگین) Shadow of Mordor (حداقل/میانگین)
ویندوز ۱۰ ۸۹/۷۰ ۶۴/۲۱ ۶۱/۴۳
ویندوز ۷ ۸۷/۶۸ ۵۸/۲ ۶۱/۴۳

البته در برخی عناوین مثل Shadow of Mordor و با استفاده از یک کارت گرافیک ضعیف‌تر مثل GTX 660، ویندوز ۱۰ عملکرد به‌مراتب بهتری خواهد داشت. اما در اجرای عناوین قدیمی، ویندوز ۷ همچنان می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

مقایسه حجم ویندوز ۷ و ۱۰

در مقایسه ویندوز ۷ و ۱۰ از نظر حجم، این اجتناب ناپذیر است که ویندوز ۱۰ از رم بیشتری در مقایسه با ویندوز ۷ استفاده می‌کند. دلیل آن استفاده از رابط کاربری مسطح است و این که ویندوز ۱۰ از منابع بیشتری استفاده می‌کند و ویژگی‌های امنیتی بیشتری دارد. این باعث می‌شود که سیستم عامل روی کامپیوتر‌هایی که رم کمتر از ۸ دارند آهسته کار کند.

همچنین بخوانید :

سوالات متداول

۱. ویندوز ۷ بهتر است یا ۱۰؟

هردوی آن‌ها دارای برتری‌هایی نسبت به یکدیگر هستند اما در مجموع و با در نظر گرفتن تمامی جوانب، ویندوز 10 انتخاب بهتری است. اول از همه سازگاری آن با دیگر سیستم‌عامل‌ها مثل اندروید است و در ادامه امنیت بالاتر به دلیل دریافت آپدیت‌های امنیتی جدیدتر و همچنین پشتیبانی از نرم‌افزارها و بازی‌های جدیدتر، از جمله برتری‌های آن نسبت به ویندوز هفت هستند.

۲. آیا ویندوز ۱۰ کندتر از ویندوز ۷ است؟

با توجه به این که ویندوز 10 نیاز به سخت‌افزار بهتری برای اجرا دارد، سرعت آن در مجموع کمتر از ویندوز 7 است. اما نه آنقدری که در استفاده روزمره بتوانید متوجه شوید. از لحاظ سرعت، هردوی آن‌ها تا حد خیلی زیادی با یکدیگر برابر هستند.

جمع بندی

در این مقاله با تفاوت های ویندوز ۷ و ۱۰ همراه شما بودیم. این‌ها تنها چند مورد از دلایل زیادی است که چرا باید کارمندان و شرکت‌ها ویندوز خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا دهند. اگر همچنان در مورد ارتقا دادن ویندوزتان شک دارید، با یک متخصص صحبت کنید تا متوجه شوید که چگونه پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۷ می‌تواند بر کسب و کارتان تاثیر بگذارد. ویندوز ۷ یکی از محبوب‌ترین سیستم عامل‌های مایکروسافت است، ولی دیگر زمان آن به پایان رسیده و دیگر پشتیبانی نمی‌شود. بنابراین باید به یک سیستم عامل مدرن و امن‌تر رو بیاورید. نظر شما درباره مقایسه Windows 10 و Windows 7 چیست؟ آیا این دو سیستم عامل قابل مقایسه هستند؟ در قسمت نظرات همراه ما باشید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا